آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

رفع مشکل یخ زدگی اواپراتور

چیلری که دارای دو کمپرسور کوپلند 10 تنی است در یکی از مدارهایش یخ زدگی اتفاق می افتاد و بعد از اکسپنشن ولو، اواپراتور آن یخ می بست و فشار ساکشن آن بطور متناوب بالا و پایین می رفت. در این گونه موارد می توان گفت که پدیده هانتینگ ( Hunting) یا باز و بسته شدن متناوب  اکسپنشن ولو اتفاق افتاده  است. با بررسی بیشتر متوجه می شویم که فشار ساکشن یک نوسان 10 پی اس آی دارد و فشار دیس شارژ بالا وپایین می رود. دمای ساکشن هم نوسان دارد. در اواپراتور یخ زدگی قابل مشاهده است و در هیچ بخشی یا قسمتی از سیستم گرفتگی مشاهده نشد.


کندانسور این چیلر دارای یک فن است و در واقع برای هر مدار یک فن کندانسور وجود دارد. در چنین چیلرهایی که دارای یک فن یا چندین فن هستند، در فصولی که دمای هوا سرد و معتدل است، یک مشکل می تواند بروز نماید و آن مشکل این است که با روشن شدن فن کندانسور، دما می تواند به شدت در قسمت فشار بالا افت کند. اما در مورد چیلر مورد نظر، مشکل از آنجایی ناشی شده بود که کنترولر هایی که برای کنترل در مدار آوردن فن کندانسور استفاده می شد، از تنظیم خارج شده و قسمت دیس شارژ دارای نوسانات بسیار بالای فشاری شده بود (فشاری بین 260 تا 310 پی اس آی).
وقتی قسمت کندانسور خیلی خنک شود جریان مبرد کند می گردد در نتیجه مبرد کافی به اواپراتور و اکسپنشن ولو نرسیده و به این ترتیب راندمان سیستم دچار اختلال خواهد شد. البته فشار بالا هم می تواند این اختلال را بوجود بیاورد. زمانیکه نوسانات بالا داریم در واقع با پدیده هانتینگ مواجه هستیم. برای رفع این مشکل نیاز به تنظیمات دقیق و صحیح کنترولر فن کندانسور می باشد که این کار بسیار زمان بر بوده و نیاز به دقت فراوان دارد زیرا مدام سوپر هیت بایست اندازه گیری شود و عکس العمل های اکسپنشن و اواپراتور مورد بررسی قرار گیرند. پس از انجام صحیح تنظیمات، یخ زدگی اواپراتور از بین رفت و سوپر هیت به مقدار مناسب رسید، همچنین نوسانات فشار ساکشن به حداقل میزان ممکنه رسید.
اما در مدار دوم این چیلر، زمانیکه کمپرسور را استارت زدیم مشاهده نمودیم که سروصدای زیادی در قسمت سیلندر کمپرسور وجود دارد. وقتی سر سیلندر را باز نمودیم، مقدار بسیار زیادی مس را مشاهده کردیم که می توان نتیجه گرفت پدیده کاپر پلی تینگ ( Copper Plating) رخ داده است و می توان حدس زد که این مساله سبب بوجود آمدن خوردگی های زیاد در بوش ها، یاتاقان ها و شاتون ها شده است.
اما با بررسی بیشتر متوجه شدیم که سوپاپ های ساکشن هم شدیدا شکسته اند و از آنجاییکه کاپرپلی تینگ نمی تواند سبب شکستگی سوپاپ ها به این شدت شود از این رو به نظر بایستی عامل دیگری را مد نظر قرار دهیم و آن برگشت مایع در مدار چیلر است.
پرسنل نگهدارنده چیلر بیان کردند که به هیچ عنوان برگشت مایع نداشته اند و سوپر هیت را نیز بطور منظم اندازه گیری نموده اند. به این ترتیب نظریه برگشت مایع هم منتفی می شود. علل بعدی که می توان به آن استناد نمود، پدیده فلات استارت است. برخی مواقع در شروع راه اندازی دستگاه حجم بالای مایع مبرد می تواند به کمپرسور برگردد. وقتی سیکل را برای شستشو باز نمودیم متوجه شدیم که شیر برقی سیستم خراب است. هر زمان شیر برقی خراب باشد، حجم بالایی از مایع مبرد در زمان خاموشی به قسمت اواپراتور انتقال می یابد و بدلیل سرد بودن اواپراتور و نیز دو مدار بودن چیلر، یک مدار دیگر می تواند اواپراتور را خنک کند فضاییکه کویل اواپراتور قرار دارد. از این رو مبرد هم در آن قسمت کندانس شده و به صورت مایع در میاید.

 

در زمان راه اندازی حجم بالایی از مبرد در اواپراتور وجود دارد که به صورت کندانس است و می تواند به کمپرسور برگردد و پدیده فلات استارت اتفاق بیافتد، به این ترتیب سیلابی از مبرد مایع به سمت کمپرسور برگشته و سبب شکستگی سوپاپ ها می شود. به صورت تقریبی در 5 درصد موارد ما با مساله برگشت مایع به کمپرسور در زمان استارت کار مواجه هستیم.
زمانیکه کمپرسور در حال کار کردن است سوپر هیت ساکشن را اندازه گیری نمایید و وقتی اطمینان حاصل نمودید که هیچ مشکلی در اکسپنشن وجود ندارد سپس به دنبال عامل دیگر مثل خرابی شیر برقی بروید. حال چگونه می تواینم به این مساله یا مشکل که ناشی از خرابی شیر برقی بوده، پی ببریم؟ در واقع با قرار دادن دست خود یا یک ترمومتر در دو طرف شیر برقی می توانید تغییرات دمایی را متوجه شوید و یا می توانید صدای جریان مبرد را بشنوید که در زمان خاموشی در حال عبور از شیر برقی است.

قبلی
تجهیز دی اریتور ( Deaerator )
بعد
رگلاتورهای سیکل تبرید

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین