آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

تجهیز دی اریتور ( Deaerator )

در سیستم بخار برای حفظ سلامت تجهیزات و بویلر از خوردگی، یکسری اقدامات مهم صورت می گیرد که از جمله یکی از آنها حذف اکسیژن و گازهای محلول و نامحلول در آب ورودی به بویلر می باشد. گازهای اکسیژن و دی اکسید کرین  احتمال خوردگی را در فلزات افزایش می دهند. زمانیکه در بویلر آب حرارت داده می شود، گازهای نامحلول در آن تشکیل اسید کربنیک H2CO3 می دهند. این اسید سبب خوردگی تجهیزات و لوله ها می شود. همچنین این اسید آهن را در خود حل نموده و سبب ایجاد رسوب در بویلر و سایر تجهیزات آن می شود. این رسوبات مقدار انرژی مورد نیاز برای انتقال حرارت را افزایش می دهند.

هوازدایی به روش های مکانیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو انجام می گیرد. هوازدایی مکانیکی اقتصادی ترین روش هوازدایی است. تجهیزی که با آن از این روش استفاده می شود را هوازدا یا Deaerator می نامند. دی اریتورها می توانند تحت فشار و همچنین در فشار خلأ ( وکیوم) کار نمایند. دی اریتور از نوع وکیوم در فشاری زیر اتمسفر و در دمای 82 درجه سانتی گراد کار می کند و در این دما قادر است میزان اکسیژن نامحلول را به مقداری کمتر از 0/02 میلی گرم در لیتر برساند. جهت حفظ فشار در محیط در محدوده خلأ پمپ های خلأ یا نازل های بخار مورد نیاز هستند. اما دی اریتور های تحت فشار با وارد کردن بخار به آب تغذیه از طریق یک شیر کنترلی فشار، سبب افزایش دما تا 105 درجه سانتی گراد می شوند که این افزایش دما سبب آزاد سازی دی اکسید کرین و اکسیژن از آب تغذیه می شود. در این روش میزان اکسیژن نامحلول تا میزان 0/005 میلی گرم در هر لیتر کاهش می یابد.

جهت هوازدایی موثر علاوه بر هوازدایی مکانیکی بایستی از یک روش هوازدایی شیمیایی نیز استفاده نمود. برای مثال می توان ا ز سولفیت سدیم یا هیدرازین برای این کار استفاده کرد. سولفیت سدیم با اکسیژن واکنش داده و تولید سدیم سولفات می نماید که موجب بالا رفتن TDS ( مجموع کل املاح موجود در آب )آب بویلر می شود، در نتیجه نیاز داریم که میزان زیر آب زنی یا  Blow down ( تخلیه آب از بویلر در فواصل زمانی معین جهت حفظ میزان رسوبات و سختی های محلول در آب در حد قابل قبول ) و ورودی آب تغذیه را افزایش دهیم. هیدرازین هم با اکسیژن واکنش داده و سبب تولید نیتروژن و آب می شود. این ماده چون میزان TDS را افزایش نمی دهد از این رو در بویلرهای پرفشار که به سطوح TDS پایین نیاز دارند، استفاده می شود.

در تصویر زیر نمایی از یک دی اریتور اتمسفریک برجی را مشاهده می نمایید که داخل این برج یکسری سینی های مشبک به صورت طبقاتی قرار گرفته اند، برج آب را از بالا تحویل گرفته و با عبور از این شبکه ها به سمت پایین جاری می کند. این دی اریتور دارای شیر برقی است که از لول گیج ( Gauge Level) فرمان باز و بسته شدن می گیرد تا آب را وارد برج نماید. از لاین پایین بخار کم فشار وارد برج می شود و به سمت بالا حرکت می کند. در داخل برج با تماس بخار و قطرات آب دمای آب بالا می رود و عمل اکسیژن زدایی انجام می گیرد و در نهایت گازهای جدا شده از آب به همراه بخار از خروجی بالای برج به بیرون هدایت می شوند. در نظر داشته باشید که دمای آب باید تا محدوده 85 تا 90 درجه سانتی گراد بالا برود تا عمل اکسیژن زدایی صورت گیرد ضمن اینکه در این محدوده دمایی تنها به میزان دو میلی گرم در لیتر اکسژن باقی می ماند که این مقدار اکسیژن را نیز می توان با استفاده از تزریق محلولهای شیمایی مثل سولفیت سدیم جذب و از آب حذف نمود. لاین حفظ دمای دی اریتور با تزریق بخار به داخل برج و با استفاده از شیر ترموستاتیکی دمای آب داخل دی اریتور را حفظ می نماید تا به بویلر ارسال بشود.


رعایت سه نکته در اجرای دی اریتور الزامی می باشد. اول اینکه دی اریتور باید در ارتفاع بالاتر از بویلر قرار بگیرد تا پدیده کاویتاسیون یا حفره زایی در پمپ بویلر بوجود نیاید. پدیده کاویتاسیون (Cavitation)، پدیده جوشش سیال در اثر افت فشار ( نه افزایش دما) را گویند. در سیستم های هیدرودینامیکی همانند پمپ ها، هرگاه افت فشار ایجاد شود بطوریکه فشار سیال به فشار بخار نزدیک گردد سیال در همان دما شروع به جوشش می کند که منجر به تشکیل حباب های بخار در سیال می شود که نهایتا این حباب ها منفجر شده و سبب ایجاد شوکی موج مانند که صدادار است می شود. کاویتاسیون سبب افت شدید هد پمپ ها، خوردگی پروانه پمپ ها و کاهش یا قطع دبی و خرابی زود هنگام پمپ ها می شود.
نکته دوم، حفظ دمای آب تا محل ورود به بویلر است که بایستی با عایق کاری صحیح دی اریتور و لاین فیدر پمپ انجام بگیرد. حفظ دمای آب در دی اریتور با عایق کاری صحیح در واقع از ایجاد شوک حرارتی در بویلر جلوگیری می کند. و نکته سوم، مبحث شیر خروجی گاز از بالای برج است که باید به اندازه ای باز باشد که اکسیژن و گازهای نامحلول جدا شده براحتی از دی اریتور خارج بشوند.

قبلی
تجهیز مافلر ( Muffler )
بعد
رفع مشکل یخ زدگی اواپراتور

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین