آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

سیستم تولید هوای فشرده

هوای فشرده در بسیاری از صنایع جزء ملزومات اساسی بوده و استفاده از تجهیزات استاندارد در کنار طراحی صحیح و اجرای بی نقص می تواند طول عمر ماشین آلاتی که از هوای فشرده استفاده می کنند را افزایش دهد، برای مثال حذف کامل رطوبت از شبکه هوای فشرده، از زنگ زدگی تجهیزات جلوگیری می کند. از طرفی کیفیت هوای فشرده تولید شده نیز بسیار حایز اهمیت می باشد و همواره دغدغه متولیان این بخش بوده است.
در این سیستم ابتدا هوا توسط کمپرسورها فشرده سازی شده و از طریق لوله های اصلی به کلکتور هدایت می شود. کمپرسورها معمولا در بیشتر صنایع از نوع اسکرو می باشند. عملکرد پایه کمپرسور اسکرو به شکلی است که با استفاده از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده، در دو جهت مخالف کار می‌کند. این حرکت باعث بالا رفتن فشار و دما شده و فشار مورد نیاز دستگاه را تولید می‌کند.
نکته : برای انشعاب گیری از خطوط اصلی حتما بایستی از سیستم عصائی استفاده نمود و از روی لوله ها انشعاب گیری انجام شود.
هوای فشرده شده در کمپرسور وارد کلکتور شده و سپس وارد سپراتو( Separator) می گردد تا رطوبت موجود در هوای فشرده تا حجم بالایی از آن گرفته شود و در نهایت وارد مخزن اولیه یا مخزن وت می شود از آن جهت اولیه نامیده می شود که نزدیک به کمپرسورها قرار گرفته است. مخزن اولیه با توجه به نیاز مصرف هر سیستمی طراحی و در اتاق کمپرسور قرار می گیرد. هوای فشرده و ذخیره شده در این مخزن به میکروفیلتر اولیه هدایت می شود. میکروفیلتر دستگاهی است جهت جداسازی ناخالصی ها و ذرات زائدی مثل روغن و گرد و غبار از هوای فشرده و از آن جهت اولیه نامیده می شود که به لحاظ مش بندی دو نوع میکروفیلتر در این سیستم داریم که میکروفیلتر اولیه مش بندی درشت تری را دارا می باشد.
نکته: برای اینکه در زمان سرویس میکروفیلترها نیاز به قطع کل شبکه نباشد بهتر است از لاین های بای پس حتما استفاده بشود تا بتوانیم از بای پس آنها تا انتهای اتمام کار سرویس استفاده نماییم.
هوای فشرده و فیلتر شده پس از خروج از میکروفیلتر اولیه وارد خشک کن یا Dryer می شود. از آنجاییکه وقتی هوا در کمپرس فشرده می شود دمای آن بالا می رود در نتیجه مقادیری از رطوبت در بافت مولکولهای آب به دام می افتند از اینرو جهت حذف این رطوبت از هوای فشرده از دستگاهی به نام درایر استفاده می شود. درایر با کاهش دما و و عمل خنک سازی این رطوبت اضافی را از مولکولهای هوا خارج می نماید.
هوای فشرده خشک پس از خروج از درایر وارد میکروفیلتر ثانویه شده و بعد از فیلتر شدن جهت توزیع شدن به کلکتور مصرف می رود.

قبلی
ترموستات اتاقی در تهویه مطبوع
بعد
تست و رفع عیب شیر انبساط

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین