آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

دلایل خرابی کمپرسورهای اسکرو

1. مناسب نبودن دمای روغن:
سیستم تزریق مایع یا Liquid Injection که در برخی از کمپرسورهای اسکرو جهت خنک کاری سیم پیچ یا محفظه کمپرس کردن استفاده می شود، چنانچه دارای کنترل دما نباشد در این صورت باعث افت دما به پایین تر از دمای طراحی شده و می تواند موجب مخلوط شدن مبرد و روغن و تشکیل کف بشود. نتیجه این اتفاق محصولی است که قابلیت روغن کاری نداشته و به جای روغن کاری و گرفتن دمای قطعات باعث ایجاد اصطکاک بیشتر می شود. مشکل روغن را نمی شود فقط در دمای پایین خلاصه نمود بلکه بالا بودن دمای روغن هم باعث عدم گرفتن دمای قطعات شده و دمای کلی کمپرسور را افزایش می دهد. همچنین دمای بالای روغن سبب Decomposition یا تجزیه روغن می گردد. هر روغنی در یک دمایی تجزیه می شود و ساختار اسیدی را بوجود می آورد. در صورتیکه روغن با گاز ترکیب بشود نمی تواند فیلم مناسب روغن را در بین روتورها و اسکروها ایجاد نماید و خوردگی اسکروها را بدین ترتیب در پی خواهد داشت.
2. هیتر کارتر یا هیترجداکننده روغن:
در مواردیکه هیتر کارتر یا جداکننده روغن به درستی کار نکند و یا در زمان خاموشی کمپرسور چنانچه هیتر در مدار نباشد باعث می شود که بدلیل سرد شدن کمپرسور و افزایش فشار کمپرسور، در کارتر و یا در اویل سپراتور گاز فریونی کندانس بشود و به دلیل سنگینی این گاز نسبت به روغن به زیر سطح روغن برود. در زمان استارت کمپرسور و کاهش فشار به جوش آمده و با روغن ترکیب شده و حجم بالایی را اشغال می کند و سبب ضربات هیدرولیکی، آسیب به بلبرینگ ها و افزایش آمپر مصرفی می شود. این مخلوط روغن و گاز که به شکل فوم سفید رنگ است به هیچ عنوان خاصیت روغن کاری نداشته و سبب افزایش اصطکاک بین قطعات خواهد شد.
3. خرابی اسلاید ولو:
در مواردی مشاهده می شود که منطق کنترل ظرفیت کمپرسور توسط سازنده چیلر به درستی برنامه ریزی نشده که در نتیجه موجب کارکرد کمپرسور در بارهای پایین برای مدت زمان طولانی می شود. ظرفیت های 25 و 33 درصد تنها برای راه اندازی و خاموشی کمپرسور بایستی بکار برده شوند و از کارکرد کمپرسوور در بارهای کم برای مدت زمان طولانی بایستی خودداری شود. در صورت بروز پدیده اور هیتینگ ( Over Heating) یا بیش از حد گرم شدن کمپرسور، لبه های محل قرار گیری اسلایدر تیز می شوند که احتمال قفل شدن اسلایدر را بالا می برد.
در صورت درست کار نکردن اسلاید ولو بایستی انتظار افزایش آمپر مصرفی، خرابی بلبرینگ ها، کاهش ظرفیت کمپرسور و بیش از حد داغ شدن کمپرسور را داشته باشیم. در برخی موارد مشکل از خود اسلاید ولو می باشد به عبارتی ممکن است فنر یا پکینگ ها و یا سایر قطعات اسلاید ولو دچار مشکل شده باشند که در این صورت کنترل ظرفیت هیدرولیکی را برای کمپرسور امکان پذیر نخواهد نمود.
4. نصب یا انتخاب اشتباه بلبرینگ ها:
در هنگام تعمیر کمپرسور های اسکرو بایستی تعویض بلبرینگ ها را با دقت بسیار بالا انجام داد. از در آوردن کنس بلبرینگ ها توسط چکش و قلم از روی اسکروها جدا خودداری نمایید. در صورت نصب بلبرینگ ها در جهت اشتباه طول عمر آنها به شدت کاهش می یابد. از چکش و حرارت نباید برای نصب بلبرینگ ها استفاده نمود. کارشناسان اسکروها را تا دمای منفی 210 درجه سانتیگراد توسط ازت مایع سرد می کنند. بلبرینگ ها را بر اساس مشخصات سازنده بلبرینگ تا دمای مجاز توسط هیتر گرم می کنند به این ترتیب لقی تا 5/0 میلی متر ایجاد می شود که باعث نصب آسان کنس بلبرینگ ها می شود. لقی ( Clearance ) کمپرسور های اسکرو دارای دقت بالایی است که در صورت عدم دانش در نصب و لقی های کارخانه های سازنده کمپرسورهای اسکرو طول عمر بلبرینگ ها به شدت کاهش می یابد. همچنین بلبرینگ ها تحت تنش های دمایی بالا و تنش های فشاری بالا کار می کنند. در صورت انتخاب اشتباه بلبرینگ کمپرسور خرابی زودرس را در پی خواهد داشت.
5. برگشت مایع مبرد به کمپرسور ( Liquid Return):
در صورت تنظیم نبودن یا عدم کارکرد درست شیر انبساط ترموستاتیک یا الکترونیک و کم بودن میزان سوپر هیت گاز برگشتی به کمپرسور، امکان برگشت مبرد به صورت مایع به کمپرسور وجود دارد و از آنجائیکه مایع مبرد تراکم ناپذیر است در بین اسکروها باعث ایجاد نیروی شعاعی زیادی می شود که می تواند باعث آسیب به بلبرینگ ها و سیم پیچ بشود. مایع مبرد روغن را از سطح بلبرینگ ها می شوید و موجب خوردگی بلبرینگ ها می شود. برای جلوگیری از این امر بایستی در انتخاب شیر انبساط و لوله کشی مسیر ساکشن دقت زیادی به خرج داد.
6. بیش از حد گرم شدن کمپرسور ( Over Heating):
عوامل بسیاری باعث بروز این مشکل می شوند که عبارتند از: درست کار نکردن برج خنک کننده یا کندانسور هوایی، نقص در روغن کاری، رسوب، گرفتگی فین های کندانسور، کوچک گرفتن اندازه کندانسور، لوله کشی اشتباه خط دیس شارژ، منطق اشتباه مدار فرمان و درست کار نکردن سیستم تزریق مایع یا اکونومایزر.
بروز این مشکل یعنی بیش از حد گرم شدن کمپر سور باعث مجموعه ای از آسیب ها می شود که شامل تجزیه روغن و اسیدی شدن سیکل تبرید است که موجب خوردگی مس و دیگر اجزاء می شود. گرم شدن بیش از حد کمپرسور باعث خوردگی بلبرینگ ها و عدم توانایی روغن کاری مناسب می گردد. در مواردیکه این پدیده بروز می کند بدلیل خوردگی بالا ذرات فلزی را می توان در کف کارتر و فیلتر روغن مشاهده نمود که نشانه بارز بیش از حد گرم شدن کمپرسور است و یکی از نتایج آن آلودگی سیستم می باشد.
7. نقص در روغن کاری( Loss of Lubrication):
این مشکل معمولا در مواردیکه روغن کمپرسور کم باشد یا در مواقعی که چیلر تراکمی به درستی طراحی نشده باشد بروز می کند و یا در برخی موارد نیز به دلیل گرفتگی فیلتر روغن با ذرات فلزی که نتیجه Over Heating است بروز می کند. کمبود روغن کمپرسور یکی از دلایل معمول و رایج خرابی کمپرسورهای اسکرو است که با در مدار قرار دادن کنترل سطح های روغن مکانیکی یا الکترونیکی و یا فلوسوئیچ های روغن می توان از بروز آن پیشگیری نمود.
8. آلودگی ( Contamination):
آلودگی به دو دلیل بوجود می آید:
1. در زمان ساخت چیلر معمولا ذرات جوش، آلودگی های جوشکاری، گل جوشکاری و براده های مس و کربن در چیلر باقی می مانند.
2. در اثر بروز پدیده Over Heating اسید و ذرات فلزی در کمپرسور تولید می شوند که حاصل خوردگی و شکستن ساختار روغن هستند و این مشکل می تواند سبب سوختن سیم پیچ و خرابی اسکروها و بلبرینگ ها و سیلندر اسلایدر ولو بشود.
جهت از بین بردن آلودگی سیستم بایستی از روش مناسب شستشوی سیکل تبرید استفاده نمود و نیز با استفاده از فیلتر درایرهای مناسب و همچنین با استفاده از فیلتر ساکشن با مش 25 میکرومتر می توان از ورود بسیاری از آلودگی ها به کمپرسور جلوگیری نمود.
9. مشکلات برقی سیستم( Electrical Failure):
یکی از دلایل عام خرابی کمپرسورهای اسکرو مشکلات برقی هستند که در برخی موارد نقص در مدار فرمان یا اجرای اشتباه مدار قدرت PWX یا ستاره مثلث باعث بروز این مشکلات می شوند. بالا بودن دمای موتور می تواند ناشی از نابالانسی ولتاژ باشد. ولتاژها نباید بیش از 2 درصد تغییرات داشته باشند و جریان ها نیز نباید بیش از 10 درصد تغییرات داشته باشند. توجه داشته باشید نابالانسی ولتاژ باعث نابالانسی جریان می شود اما نابالانسی جریان به این معنی نیست که نابالانسی ولتاژ حتما وجود دارد. در برخی موارد پیچ های ترمینال باکس شل بوده و سبب افزایش آمپر مصرفی کمپرسور در یک خط می شود و نابالانسی جریان را بوجود می آورد.

قبلی
مزایای استفاده از پکیج چگالشی آریستون:
بعد
انواع مبردها

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین