آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

رگلاتورهای سیکل تبرید

رگلاتورهای فشار ( Pressure Regulator) برای کنترل سطح فشار مبرد در سیستم بکار می روند تا باعث کارکرد با راندمان بیشتر سیستم تحت شرایط کارکرد متفاوت بشوند. رگلاتور فشار اواپراتور، رگلاتوری است که فشار اواپراتور را در شرایط گوناگون آب و هوایی و سیستمی در سطح تنظیمی نگهداری می کند. هدف اصلی رگلاتور فشار اواپراتور نگهداری ثابت فشار در اواپراتور است بنابراین رگلاتور مطابق با بار اواپراتور باز و بسته می شود. گوناگونی فشار در قسمت خروجی رگلاتور تاثیری در درجه باز شدن رگلاتور ندارد چون رگلاتور فشار دارای یک آکاردئونی متعادل کننده است. رگلاتورهای فشار اواپراتور دارای یک قسمت تنظیمی در انتهای خود می باشند که به ما اجازه می دهند تنظیمات را بر روی رگلاتور انجام دهیم.

 

تصویر 1: رگلاتور فشار تیپ KVR 28 دانفوس

رگلاتور دیگر، رگلاتور فشار کندانسور است که فشار کندانس را کنترل می کند. رگلاتور فشار را می توان در سیستم های کندانس هوایی برای تنظیم فشار کندانسور بکار برد. همچنین بایستی از یک شیر فشار اختلافی برای جلوگیری از افت فشار در رسیور استفاده نمود. یک سیستم کنترل فشار کندانسور شامل رگلاتور و شیر فشار اختلافی است. رگلاتور فشار کندانسور، فشار کندانسور را برای باقی ماندن در یک سطح فشار کندانس نگهداری می کند.
در شرایط آب و هوای محیط که دارای تغییرات بسیار زیادی است این کار باعث اطمینان از حداقل اختلاف فشار در شیر انبساط ترموستاتیک می شود. زمانیکه فشار درون کندانسور افزایش می یابد شیر باز و فشار آزاد می شود و فشار داخل کندانسور کاهش می یابد. البته فشار فنر در مقابل باز شدن نیرو وارد می کند. سیستم تنظیم فشار کندانسور باعث محافظت در برابر Low Pressure می شود. حتی در فشارهای پایینی ساکشن می تواند محافظت را انجام بدهد که باعث فشارهای کندانس پایین می شود. این سیستم می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به تغییرات دمایی محیط را برطرف نماید. چون تغییرات فشار را مرتفع می کند و از مشکلات جلوگیری می نماید. در کنار رگلاتور فشار کندانسور یک شیر فشار اختلافی هم استفاده می شود که در خط بخار داغ کندانس بین لوله دیس شارژ و رسیور قرار می گیرد تا از باقیماندن فشار رسیور در میزان مشخصی اطمینان حاصل نماید. بدلیل نیروی فنر داخل شیر، باز شدن در 1/4 بار شروع می شود و در 3 بار اختلاف فشار، شیر کاملا باز است. هر چقدر افت فشار د رطول این شیر بیشتر باشد درصد باز شدن آن هم افزایش می یابد.
یک سیستم کنترل فشار کندانس به چه صورت کار می کند؟ اگر دمای محیط کاهش یابد فشار کندانسور هم کاهش می یابد، پس سوئیچ های کنترل فشار، فن های کندانسور را خاموش می کند تا فشار افزایش یابد اما اگر کافی نباشد رگلاتور فشار کندانس، شروغ به بستن می کند تا زمانیکه فشار کندانس دوباره شروع به بالا رفتن بکند. فشار رسیور کاهش یافته و مایع مبرد کمتری به اواپراتور تغذیه می شود. رگلاتور فشار کندانس کمی یا کاملا بسته است و اختلاف فشار بین لوله دیس شارژ گاز داغ و رسیور به 1/4 بار می رسد. در این زمان شیر فشا راختلافی یا NRD شروع به باز شدن می کند تا فشار رسیور افزایش یابد.
بنابراین زمانیکه فشار بالا است اتفاقی نمی افتد و سیکل مسیر خود را طی می کند اما زمانیکه فشار کاهش می یابد رگلاتور فشار مسیر را می بندد و NRD برای جلوگیری از افت فشار در رسیور مسیر را باز میکند.

قبلی
رفع مشکل یخ زدگی اواپراتور
بعد
اکونومایزرEconomizer

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین