آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

سیم پیچ کمپرسور اسکرو و تاثیر اکونومایزر بر راندمان سیستم

یکی از مشکلات کمپرسورهای اسکرو و پیستونی زمانی است که بار کمپرسور زیاد باشد و به اصطلاح Over Compression اتفاق بیافتد. این قضیه سبب افزایش آمپر مصرفی کمپرسور شده و درنتیجه موجب سوختن کمپرسور می شود.
یکی ا زانواع سوختن سیم پیچ های کمپرسور را بر روی کمپرسورهای 160 تنی اسکرو بیتزر و 40 تنی کریر و سیم پیچ کمپرسور پیستونی 100 تنی مورد بررسی قرار می دهیم. در تمام این کمپرسورها یک مشکل وجود دارد. کربن بر روی سیم های مسی قابل رویت است و روغن و خط کاملا تمییز هستند. زمانی که این سیم پیچ استارت می خورد با آمپر مناسب راه اندازی می شود اما عملا از دست رفته هستند. چرا با وجود اینکه ما کربن را مشاهده می کنیم و شارلاک سوخته اما باز این کمپرسورها قابل استفاده هستند. اما استارت آنها باعث چه مشکلاتی خواهد شد؟

تصویر 1: سیم پیچ کمپرسور پیستونی

با بررسی دقیق سیم پیچ ها مشاهده می کنیم که در برخی از آنها حالت تردی ایجاد شده و رنگشان با سیم های لاکی کمپرسور کاملا متفاوت می باشد. وقتی با نوک ناخن انگشت مان یا با نوک پیچ گوشتی بر روی این سیم ها می کشیم نوک پیچ گوشتی براحتی لیز میخورد و لاک ترد شده از روی این سیم ها بلند شده و کل لاک از روی سیم با یک نیروی بسیار کم جدا می شود. این اتفاق زمانی بوجود می آید که آمپر مصرفی به شدت بالا می رود که معمولا ناشی از عوامل برقی می باشد. یکی از دلایل اصلی این اتفاق آمپرکشی کمپرسور است. اما در کمپرسور 160 تنی مشکل برقی عامل بروز این اتفاق نیست بلکه مشکلات مکانیکی باعث سوختگی سیم پیچ ها شدند.

 

تصویر2: بررسی سوختگی سیم پیچ ها

تصویر 3: سیم لاکی ترد شده

تصور عمومی این است که سنسورهای دمایی موجود در سیم پیچ می توانند از سوختن جلوگیری نمایند. شش عدد سنسور دمایی PTC در داخل سیم پیچ وجود دارند که می توانند از سوختگی پیشگیری کنند اما این سنسورها لزوما تجهیز قابل اعتمادی نیستند. تمام سیم پیچ ها اورجینال بوده و تجهیزات کنترلی هم در مدار بودند اما با این حال سیم پیچ آمپر کشیده، دما بالا رفته و شارلاک جوشیده و تولید کربن رخ داده که به خوبی قابل مشاهده هستند.
اما در مورد سیم پیچی های کمپرسور بیتزری که سوختند یکی از مشکلات نه تمام مشکلات ناشی از اتصال اکونومایزرECO بوده که بر روی کمپرسور اسکرو وصل می شود. این اتصال ECO می تواند راندمان را تا 12 درصد افزایش بدهد. اما اتصال ECO به کجا وصل می شود؟

 

تصویر 4: محل قرار گیری اکونومایزر در کمپرسور اسکرو

در کمپرسورهای اسکرو بیتزر اکو به یک لوله که در داخل اسلایدر قرار گرفته وصل می شود و در داخل اسلایدر حرکت می کند. زمانیکه اکونومایزر طبق منطق کنترل در مدار آورده می شود گاز ورودی وارد شش سوراخ در فضای میانی کمپرسور میشود. در حالیکه در کمپرسورهای هنبل در قسمت میانی یک سوراخ به جای شش سوراخ وجود دارد که اکونومایزر به این قسمت گازش را شارژ می کند.
هر زمان اتصال اکونومایزر در هر نوع مدل کمپرسوری به درستی در مدار قرار نگیرد باعث می شود که فشار بسیار بالایی به کمپرسور وارد شود و در عوض کاهش راندمان داشته باشیم. از طرفی طراحی خود اکونومایزر هم اگر درست نباشد و ظرفیت ها هم به درستی انتخاب نشده باشد می تواند این اتفاق بیافتد و سبب افزایش آمپر مصرفی به میزان بسیار نامتعارفی بشود که نتیجه آن آسیب های زیاد به کمپرسوراست.
آسیب دیگری که بوسیله اکونومایزر به کمپرسور وارد می شود، گشاد شدن قفسه بلبرینگ ها و خورده شدن کونس ها می باشد که این خوردگی نشان دهنده کارکرد بیش از 20000 ساعت است در حالیکه کمپرسور تنها یک ماه کاری کار کرده است که این هم نشان دهنده مشکلات عدیده در کمپرسور می باشد که یکی از آنها طراحی اشتباه اکونومایزر است.
نکته قابل توجه این است که کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی و اسکرال حساسیت بسیار زیادتری دارند و چنانچه دقت لازم در ارتباط با آنها را نداشته باشیم از طول عمر بلبرینگ ها و کمپرسور به شدت کاسته خواهد شد.

قبلی
نصب و رفع مشکل اکسپنشن ولوهای ترموستاتیکی

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین