آب و دما همراه شما در طراحی ، خرید و اجرای حرفه ای تاسیسات

سیستم های Variable Refrigerant Flow

یکی از سیستمهای تهوبه مطبوع سرمایشی و گرمایشی، سیستم جریان متغییر مبرد معروف به VRF است. منظور از جریان متغییر مبرد این است که برعکس سیستم های تراکمی که جریان مبرد ورودی به اواپراتور، مقداری ثابت بود در این سیستم مقدار جریان مبرد ورودی به هر اواپراتور متفاوت بوده و قابلیت کنترل دارد تا به این ترتیب دمای هر اواپراتور بطور مجزا و مستقل از سایر اواپراتورها قابل تنظیم باشد.
سیستم VRF از سیکل تبرید و اصول ترمودینامیک جهت تولید سرمایش استفاده می کند. VRF سیستمی است شامل:
1- یک یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت که متشکل از موتور الکتریکی،کمپرسور،کندانسور و فن آن، شیر انبساط الکتریکی، سیستم کنترل الکتریکی، بدنه محافظ بیرونی و شاسی بوده و در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود.
2- چندین یونیت داخلی (هوارسان) شامل اواپراتور و فن بوده و به صورت سقفی، دیواری و زمینی که داخل ساختمان نصب می شوند.
3- سیستم لوله کشی مسی که قابلیت اتصال یونیت های داخلی را به یونیت خارجی دارا می باشد.
طرز کار این سیستم به این صورت است که مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انشعاب های مختلفی تقسیم و راهی یونیت های داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط، وارد کویل سرمایش DX می گردد. از سمت دیگر، هوای ورودی به یونیت داخلی (هوای اتاق) از روی کویل عبور کرده و پس از کاهش دما به اتاق دمیده می شود.
در این سیستم از کمپرسورهای دیجیتالی یا کمپرسورهای اسکرال اینورتردار استفاده می شود که قادرند نرخ جریان مبرد ورودی به کویل یونیت های داخلی را متغییر نمایند. به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد، براحتی امکان کنترل دمای هر فضا، بطور جداگانه وجود خواهد داشت. ظرفیت این سیستم بین 22 تا 252 KW بوده و قادر است به صورت یک واحد یکپارچه تمام نیازهای برودتی و حرارتی را تامین نماید. همچنین این سیستم قابلیت کارکرد در شرایط دمایی بین منفی 20 تا مثبت 52 درجه سانتیگراد را دارا می باشد.

انواع سیستم VRF:

1- نوع سرمایشی ( Cooling Only):

مدل ساده ای از سیستم VRF بوده که تنها قابلیت تولید سرمایش را دارد.

2- نوع سرمایشی و گرمایشی ( Heat Pump ):
در این  مدل از پمپ گرمایش استفاده می شود و تمامی نقاط متصل به سیستم بطور همزمان گرمایش یا سرمایش را دریافت می کنند منتهی تولید سرمایش  وگرمایش با هم همزمان انجام نمی گیرد. به عبارتی در این نوع از سیستم VRF امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها به صورت همزمان وجود نخواهد داشت. چنانکه در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسور عمل می کند.


3- نوع بازیافت گرما( Heat Recovery ):
در این مدل از تکنولوژی پیشرفته تر استفاده شده بطوریکه هر دو حالت گرمایش و سرمایش بطور همزمان و مستقل از هم قابلیت ایجاد دارند به عبارتی امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی (Solenoid Box) که مجهز به یک سری شیرهای برقی می باشد، از سه لوله مجزا شامل خط مایع (Liquid)، مکش (Suction) و دهش (Discharge) منشعب می گردد. به این ترتیب در یونیت های سرمایشی، مسیر رفت خط مایع و برگشت خط مکش باز شده و کویل یونیت به عنوان یک اواپراتور عمل می کند. در یونیت گرمایشی، مسیر رفت خط دهش و برگشت خط مایع باز شده و کویل یونیت به عنوان یک کندانسور عمل می کند.


مزایای سیستم VRF :
1- مزیت اصلی این سیستم توانایی تغییر مصرف انرژی با توجه شرایط محیطی است.
2- امکان کنترل دما در هر فضا، به شکل مستقل وجود دارد.
3- در مقایسه با سایر سیستم های سرمایشی مثل داکت اسپیلیت، میزان مصرف برق آن کمتر می باشد.
4- به طور همزمان می تواند سیستم سرمایشی گرمایشی باشد.
5- استفاده از کمپرسورهای دور متغییر به جای کمپرسورهای دور ثابت در این سیستم باعث افزایش 30 درصدی راندمان کاری شده است.
6- استفاده از تکنولوزی تزریق بخار Injection vapor در نسل جدید سیستم های VRF باعث شده تا این سیستم بتواند در شرایط دمایی منفی 25 درجه سانتیگراد به کارش ادامه داده و راندمان گرمایش را تا 27 درصد افزایش بدهد.
7- استفاده از گاز مبرد R410a که کاملا با محیط زیست سازگار بوده و آسیبی به لایه ازن نمی رساند.
8- مجهز به تکنولوژی Line Error بوده به عبارتی قادر است بطور اتوماتیک کل سیستم را بررسی و عیوب را مانتیور نماید.
معایب سیستم VRF :
1- قیمت اولیه بالا
2- سیستم سرمایش و گرمایش VRF تماما با برق کار می کند از این رو در کشور ایران که هزینه برق بالاتر  از گاز می باشد به صرفه نمی باشد.

قبلی
بویلر وانواع آن
بعد
پمپ داون سیستم های تراکمی

پست های مرتبط

× مشاوره و پشتیبانی آنلاین